Maart 2018. De EasyGroup, vooral bekend van easyJet, heeft het niet makkelijk. Onlangs schreven we over twee mislukte aanvallen op andere easy-merken in Engeland, en nu gaat het in Europa weer mis. De EasyGroup kan de registratie van het merk Easydentaly niet tegenhouden.

Simpel

Volgens de Oppositie afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO (uitspraak 8 maart) staat de term ‘easy’ voor ‘simpel’. Het is daarom een uiterst zwak onderscheidend element met een geringe bescherming. Easydentaly, dat gedeponeerd is voor tandheelkundige producten en diensten, maakt daarom geen inbreuk op de serie easy-merken van de EasyGroup.

Niet bekend

In een poging wat meer bescherming voor zijn easy-merken te krijgen, beriep de EasyGroup zich op de grote bekendheid en reputatie van zijn merken. Echter, dat mislukte. Volgens EUIPO heeft de EasyGroup onvoldoende bewijs aangedragen om de reputatie en bekendheid van de easy-merken te onderbouwen.

Dit zal vast niet de laatste easy-zaak zijn. We houden u op de hoogte.

Bas Kist