Strijd met openbare orde

In juli 2022 vertelde het Europese merkenbureau EUIPO de aanvrager van Selenski, het bedrijf Cyfire uit Frankfurt, dat het merk niet zou worden ingeschreven omdat het in strijd is met de openbare orde. Dat pikte Cyfire niet en dus ging het bedrijf in beroep. Onlangs, op 11 januari 2023, deed de Kamer van Beroep de voorspelbare uitspraak: dat biermerk Selenski krijgt geen Europese merkbescherming.

Verband met Russische aanval

Volgens EUIPO wordt het merk Selenski door het publiek in verband gebracht met de Oekraïense president en daarmee met de verschrikkingen van de Russische aanval op Oekraïne. Het argument dat het merk met een S en niet met een Z is geschreven, is volgens EUIPO niet relevant: de naam van de president kent in Europa vele schrijfwijzen: Zelensky (Engels), Zelenski (Spaans), Zelenskyj (Duits) of Zelenskyj (Zweeds).

Zelensky

Meeliften op een tragedie

Door het merk Selenski te gebruiken voor etenswaren en bier bagatelliseer je volgens EUIPO niet alleen Zelensky zelf, maar ook de Russische aanval op Oekraïne. Als betrokkenen in de supermarkt een blikje bier of een chocoladereep met het merk Selenski in het schap tegenkomen, zullen zij hieraan aanstoot nemen of, nog erger, in paniek of met angst op reageren, aldus EUIPO. Kortom, een merk dat probeert mee te liften op een tragedie komt gelukkig het register niet in. Punt uit.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.