Chanel ziet een C

Tijdens de procedure betoogde Chanel dat het merk van de Zweden net als het Chanel-logo bestaat uit twee in elkaar grijpende letters C. Maar dat ziet EUIPO toch anders. Dit zijn natuurlijk geen C’s maar duidelijk een G en D, aldus het merkenbureau. Bovendien wijkt het merk sterk af van het Chanel-logo door de hoekige letter, de dikte van de lijnen en de complexiteit van het geheel.

Chanel logo

Geen verwarring of associatie

Ondanks het feit dat het Chanel-logo wereldbekend is en de Zweden hun merk ook voor juwelen en tassen gaan gebruiken, vindt EUIPO het dan ook niet verwarrend en vreest het niet dat het publiek de merken zal associëren.

D&G

Dolce & Gabbana?

Lijkt mij een juiste uitspraak. De enige gelijkenis zit hem in het feit dat het twee in elkaar grijpende letters zijn. Ik denk dat Chanel de omvang van de bescherming van zijn logo hier toch wat overschat. Maar iets anders is: waarom heeft Dolce & Gabbana eigenlijk geen bezwaar gemaakt?

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.