Niet onderscheidend
Maar of dit ook het gedroomde Europese succes gaat worden is de vraag. In april 2022 bepaalde het Europese Gerecht namelijk dat het woordmerk Amsterdam Poppers niet geregistreerd kan worden. Amsterdam Poppers is gewoon beschrijvend voor ‘poppers uit Amsterdam’, aldus het Gerecht. Zo’n naam is niet onderscheidend en krijgt geen merkbescherming.
Drugs en nachtelijke activiteiten
Ja maar het publiek legt toch helemaal geen link tussen de stad Amsterdam en het gebruik van drugs, probeerde Funline nog. Oh nee? Daar denkt het Europese Gerecht toch anders over. Amsterdam is bij het grote publiek bekend om zijn tolerantie voor het gebruik van drugs en wordt geassocieerd met nachtelijke activiteiten, aldus het Gerecht. We staan er mooi op in Europa!
Heerhugowaard Poppers
Merkregistratie van een geografische namen levert vaak problemen op, zeker als het om bekende plaatsnamen of landen gaat. Als je een onbekende plaats kiest of eentje die bij het publiek geen enkele associatie met het product oproept, dan zijn je kansen beter. Wellicht kan Funline het proberen met Heerhugowaard Poppers, zo’n merk heeft beslist betere papieren. Alleen of dat de verkoop van de poppers ten goede komt is de vraag.