Zomooi
Natuurlijk waren ze bij Moooi niet zo blij toen ze de nieuwe aanvraag van het merk ZM ZOMOOI, ook voor meubels, onder ogen kwam. Dat is verwarrend, zo meende Moooi, en dus diende het bedrijf een oppositie in.
Alternatieve schrijfwijze mooi
In augustus 2021 werd de zaak door Moooi glansrijk verloren. Volgens het Benelux Bureau bezit het merk Moooi nauwelijks onderscheidend vermogen. Het is niets anders dan een alternatieve schrijfwijze van het beschrijvende woord ‘mooi’. Dat betekent dat de beschermingsomvang van zo’n merk minimaal is. Je hebt alleen een case als een ander een (vrijwel) gelijk merk kiest, aldus het bureau.
Geen verwarring
Het merk ZM Zomooi wijkt voldoende af van Moooi, zo stel het bureau. Dat komt niet alleen door het logo ZM maar ook omdat de consument de aanduiding Zomooi ook alleen maar zal zien als puur beschrijvend: zoiets als ‘erg prachtig’, aldus het Bureau. Hoe dan ook: geen gevaar voor verwarring en geen inbreuk.
De keuze voor een beschrijvende merknaam
Er is op zich niets mis met de keuze van de merknaam Moooi door Wanders en Vissers. Door die drie o’s is het best een opvallende verschijning. Maar als je dan kiest voor zo’n alternatieve schijfwijze van een heel normaal, zuiver beschrijvend woord, dan moet je niet denken dat je vervolgens dat beschrijvende woord met je merkregistratie ook kunt monopoliseren. De beschermingsomvang van Moooi zal vermoedelijk echt beperkt zijn tot alleen merken die gebruik maken van Moooi met drie o’s. Gelukkig mogen meubelmakers hun producten dus gewoon ‘mooi’ (met 2 o’s) blijven noemen.
Bas Kist
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie.