Zevenmijlslaarzen

X Social Media is, zo meldt het bureau op zijn website, ‘an advertising agency that specializes in Facebook and Instagram’. Het bedrijf werd in 2016 opgericht en heeft naar eigen zeggen met succes 8 jaar lang flink geïnvesteerd om zijn eigen X-merk stevig op de kaart te zetten. En daar dendert die brutale Musk dus nu eventjes met zevenmijlslaarzen overheen.

X social media

Verwarring

Volgens het bureau maakt X inbreuk op het in 2018 in de VS geregistreerde woordmerk X SOCIAL MEDIA. Daarnaast beroept het bedrijf zich op zijn gebruik van de naam sinds 2016. In de VS kun je onder omstandigheden ook merkrechten claimen als een merk niet geregistreerd is. Musk was tijdens de rebranding van Twitter op de hoogte van ons bestaan en begreep heel goed dat de consument de namen zou kunnen verwarren, aldus de aanklacht van X Social Media. En dan is er maar één oplossing: Musk moet stoppen met X.

Social media X Twitter
Het woordmerk X Social Media verzet zich tegen gebruik van de X door Musk

 

Goedgevulde portemonnee

Toch is het onwaarschijnlijk dat het zo ver komt. Niet omdat X Social Media kansloos is – helemaal niet zelfs, het lijkt me dat ze best een punt hebben –, maar dit soort David tegen Goliath-zaken eindigt bijna altijd in een schikking. Op het moment dat Musk doorheeft dat hij juridisch gezien slechte papieren heeft, trekt hij zonder twijfel zijn goedgevulde portemonnee. En dan blijkt X Social Media, ondanks het ‘grote onrecht’ dat hen is aangedaan, plotseling toch bereid zich te laten uitkopen. En geef ze eens ongelijk.

Er volgen meer

Maar goed, ook als Musk deze kwestie weet af te tikken, moet hij die portemonnee misschien toch maar even bij de hand houden. Want de kans lijkt erg groot dat dit niet de laatste rechtszaak is die X voor zijn kiezen krijgt. Op papier staan er aan de zijlijn in ieder geval al flink wat merken X te trappelen om ook eens, onder dreiging van een rechtszaak, wat rond te snuffelen in de volle beurs van Musk.

X merken

Kandidaten

Hierboven zomaar wat kandidaten: een kleine greep uit de 647 in de VS geregistreerde merken X, stuk voor stuk vastgelegd voor producten of diensten die enige verwantschap vertonen met die van het nieuwe X.

Veel succes meneer Musk!

Bas Kist

Dit artikel werd op 5 oktober 2023 gepubliceerd op Adformatie

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.