Januari 2017. De website van Drinkopoly laat geen ruimte voor twijfel: dat spel moet je hebben! ‘Drinkopoly is een sociaal en interactief bordspel voor 6 spelers. …. Goed voor uren lachen, plezier en kattekwaad’. Voor de spelers mag dit drankspel dan misschien lachen zijn, dat is het voor Hasbro, de eigenaar van Monopoly, niet.

monopoly vs drinkopoly

Rechten op uitgang Opoly

Deze Amerikaanse spellenreus vindt het maar niets dat de Kroatische ondernemer achter het spel het merk Drinkopoly in Europa probeert te registreren. Hasbro is allergisch voor elk spelletje met een naam die eindigt op ‘opoly’. Om aanhakers makkelijker te kunnen bestrijden heeft het bedrijf niet alleen de merknaam Monopoly geregistreerd, maar bezit het zelfs een merkregistratie van het losse woord Opoly. En dat werkt.

Geen Opoly-spellen

In de afgelopen jaren wist Hasbro met succes de merkregistraties te stoppen van spellen met namen als Carbonopoly, Galatopoly, Pokeropoly en Vinopoly. Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat ook de Europese aanvraag van Drinkopoly het loodje moest leggen: op 11 januari verbood het Europese merkenbureau de merkregistratie. Dat betekent dus geen monopolie voor Drinkopoly. De website www.drinkopoly.com is nog in de lucht, maar het is vraag hoe lang Hasbro dat nog toestaat.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad Geen monopolie voor Drinkopoly NRC 27-01-2017