‘’Tough on stains, kinder to the planet’’

Zo stelde de reclamewaakhond in de UK onlangs dat Persil de duurzaamheidsclaim ‘’Tough on stains, kinder to our planet’’ niet voldoende kan aantonen. Persil’s commercial wordt hierom verboden. Persil probeerde met de claim aan te geven dat hun nieuwe wasmiddel ‘’vriendelijker’’ is voor de planeet omdat het energie bespaart. Je zou er op een lage temperatuur snel mee kunnen wassen en de fles zou ook nog eens uit 50% gerecycled plastic bestaan.

Niet duurzamer

De Britse waakhond erkent de milieuvriendelijke inspanning van Persil, maar is toch niet overtuigd dat het product daadwerkelijk duurzamer is dan het vorige product. Dus: greenwashing!
De claim was niet duidelijk genoeg en was niet voldoende onderbouwd, waardoor de claim als misleidend werd bestempeld. ‘’Kinder to our planet’’ had wel gemogen als het nieuwe wasmiddelproduct een totaal milieuvoordeel ten opzichte van voorgaande (of concurrerende) producten zou opleveren.

Greenwashing Persil

‘’ECODESIGN of CONSCIOUS (CHOICE)’’

Ecodesign en Conscious (Choice) zijn ook van die mooie claims. Ik sluit niet uit dat ik een kledingstuk met het label ‘’CONSCIOUS’’ in mijn kast heb hangen. CONSCIOUS (CHOICE) was een claim van H&M en ECODESIGN werd door Decathlon gebruikt. De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) vond recentelijk dat deze partijen hun consumenten beter moeten informeren over duurzaamheid. Algemene termen (claims) zoals ‘’ECODESIGN’’ en ‘’CONSCIOUS’’ kunnen, zonder dat hierbij duidelijk het duurzaamheidsvoordeel wordt benoemd, beschouwd worden als greenwashing. Decathlon en H&M hebben toegezegd hun werkwijze aan te passen.

Vijf vuistregels

Het toezicht van de verschillende waakhonden is er niet alleen om consumenten met vertrouwen een duurzame keuze te laten maken, maar ook om ondernemingen die wel duurzaam werken te beschermen tegen oneerlijke concurrentie met misleidende claims.

Het is natuurlijk niet zo makkelijk te bepalen of een claim misleidend is. De ACM heeft daarom vijf vuistregels opgesteld om te zorgen dat bedrijven correcte duurzaamheidsclaims kunnen maken. Hopelijk geeft dit bedrijven wat houvast, worden ze niet te nerveus en blijven ze zich inzetten voor het kenbaar maken van hun groenere producten!

Floor Stijns

FS

Floor Stijns is sinds maart 2022 werkzaam bij Chiever. Floor is een merkengemachtigde die scherpe, eerlijke adviezen geeft, met oog voor perspectief.