Onder druk van een juridische procedure heeft brillenwinkel Eyelove besloten zijn reclamecampagne aan te passen. Het bedrijf zal de naam Hans Anders (de voormalig werkgever van de eigenaar van Eyelove) niet meer in zijn advertenties gebruiken. Wel mag Eyelove de kleuren rood en wit blijven gebruiken. Dit zijn ook de huiskleuren van Hans Anders.

 

Natuurlijk is het mooi dat partijen er zelf uitgekomen zijn. Maar in juridisch opzicht had Chiever het best interessant gevonden te zien wat de rechter nu van dit conflict zou vinden. Wij moeten bij deze zaak een beetje aan onszelf denken: ook wij noemen op onze website de naam van ons oude bedrijf, tegenwoordig de concurrent. Wij vinden dat dat moet kunnen, het is relevante informatie, je moet bij een nieuwe start toch kunnen zeggen waar je vandaan komt! Uit niet bevestigde bron hebben wij vernomen dat onze website zelfs in de Eyelove-kwestie als voorbeeld is aangehaald.

Maar hoe dan ook: er zitten wel grote verschillen tussen de uitingen van Chiever en die van Eyelove. Het belangrijkste verschil is dat wij geen andere stijlelementen (zoals huiskleuren of huisstijl) van onze oude werkgever gebruiken. En daar wringt in de Eyelove-zaak natuurlijk de schoen. Het lijkt wel een publiciteitsstunt, een reclame-actie gericht op heibel. In het FD reageerde de Eyelove-directeur enthousiast op alle publiciteit: ‘Dat hoef ik tenminste niet meer uit eigen zak te betalen’.

Opvallend is wel dat Eyelove van Hans Anders gewoon de kleuren rood en wit mag blijven gebruiken. Daarmee geeft Hans Anders volgens Chiever toch wel wat weg. Natuurlijk, het is heel moeilijk om een kleurenclaim te leggen op zo’n combinatie, maar met deze deal weet je zeker dat je hem kwijt bent en nooit meer terugkrijgt. Elke nieuwe brillenzaak kan nu vrij gemakkelijk ook deze kleuren gaan gebruiken.