‘Onafhankelijkheid garanderen’

In juli zag het er nog naar uit dat de kemphanen niet tot elkaar kwamen. Begin augustus zou een kort geding plaatsvinden, waarmee de Belgen de naamswijziging van de Hermitage wilden tegenhouden. Blijkbaar heeft het museum onder druk van deze rechtszaak eind juli toch flink wat water bij de wijn gedaan. In een gezamenlijk persbericht laten de Hermitage en HART nu plotseling weten dat ‘het overleg tussen de partijen ertoe geleid heeft dat het kunsttijdschrift de onafhankelijkheid van de redactie zal garanderen door zelf de naam te wijzigen’.

H'ART

Korting

Het zijn mooie woorden om te zeggen dat er na forse onderhandelingen uiteindelijk toch een deal is gesloten. Wat de Hermitage heeft moeten doen om het Belgische tijdschrift te bewegen zijn 17 jaar oude merknaam HART op te geven, blijft natuurlijk geheim, maar het zal meer zijn dan een jaar lang met korting naar het museum voor de hele redactie.

H'ART
Registratie H art nr. R 801861 werd op 1 augustus 2023 door de Belgen overgedragen aan de Hermitage

 

Oude merkrechten overgenomen

Er waren voor de Hermitage trouwens goede redenen om flink in de buidel te tasten. Niet alleen lost het museum hiermee het riskante conflict met de Belgen op, maar de deal verschaft de Hermitage ook meteen een hele sterke merkpositie in de Benelux. Onderzoek in het merkenregister laat namelijk zien dat het museum op 1 augustus ook de merkregistratie HART van de Belgen heeft overgenomen. Daarmee bezit de Hermitage plotseling rechten voor het merk HART vanaf 4 mei 2006!

Belangrijk wapen

Deze oude registratie kan een belangrijk wapen zijn tegen eventuele nieuwe claims van organisaties die het onderdeel HART in hun naam gebruiken. Dat zijn er namelijk nogal wat: in de relevante klassen (16 en 41) tel ik 83 merken waarin het onderdeel HART is opgenomen. En dan heb ik het nog niet eens over alle bij de KvK ingeschreven handelsnamen met het woord HART. Voor je het weet zit er een goudzoeker bij die alsnog moeilijk gaat doen. Maar met deze oude merkregistratie uit 2006 jaagt de Hermitage zo iemand snel terug in zijn hok.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.