Oktober 2018. Ieder jaar worden er bij het Europese merkenbureau EUIPO honderden opposities ingediend door merkhouders die menen dat een nieuw merk te veel op hun eigen, oudere merkregistratie lijkt. In al die gevallen moet EUIPO antwoord geven op de vraag: lijkt het nu wel of toch niet?
Oppositie beslissingen
Hieronder vindt u een aantal recente conflicten. In alle gevallen gaat het om merken die voor dezelfde soort producten worden gebruikt. Lijken de merken nu zoveel dat er gevaar voor verwarring is? Misschien moet u uzelf eens testen en kijken of u op één lijn zit met het Europese Merkenbureau.
Ü vs Ü
Ondanks het feit dat het design van deze beide U’s toch sterk verschilt, zorgt het feit dat het hier in beide gevallen om een U met umlaut gaat er toch voor dat het een merkinbreuk is. De zwarte Ü krijgt geen registratie.
Beesten
Jaguar Landrover wilde met zijn beeldmerk links het logo rechts stoppen. Dat lukte niet vanwege de grote visuele verschillen tussen beide merken. Een begrijpelijke beslissing.
DHL vs DHJ
Als je voor je nieuwe koeriersdienst een merk met 3 letters kiest dat begint met DH en dat 3 streepjes in het logo heeft, dan heb je natuurlijk wel een beetje boter op je hoofd. Geen registratie voor DHJ.
Bas Kist