Woordelementen wegen zwaar

Uit de uitspraak blijkt dat voor EUIPO de woorden Kettler en Nistac in beide beeldmerken een belangrijke rol spelen. Bij de vergelijking van dit soort beeldmerken wegen de woordelementen in een merk zwaarder dan de beeldelementen, aldus EUIPO. De aandacht van de consument zal toch in de eerste plaats uitgaan naar deze woorden. En omdat die woorden in dit geval voor geen meter lijken, is er volgens EUIPO nauwelijks sprake van visuele gelijkenis en wordt de oppositie afgewezen.

Logo registreren
Oppositie van het oudere beeldmerk Kettler tegen het nieuwe merk Nistac afgewezen

 

Europese jurisprudentie

Hmmmm, dat zie ik toch anders. Maar aan de andere kant, je kunt het oneens zijn met deze analyse, maar hij is op zich wel in lijn met de rechtspraak in Europa: bij de beoordeling van de gelijkenis tussen twee woord-beeldmerken heeft het woordbestanddeel doorgaans meer impact dan het beeldelement.

Losse K

Maar hoe voorkom je als merkhouder nu dat je in deze val loopt? Door bij de registratie van je logo goed na te denken of bepaalde (beeld)elementen in het logo niet eigenlijk ook als apart merk functioneren. Hoewel achteraf analyseren altijd makkelijk is, denk ik toch dat Chiever Kettler geadviseerd zou hebben om ook die gekleurde K los als merk te registreren.

Logo registreren
Met een registratie van de gestileerde K zou Kettler sterker staan in zijn strijd tegen het beeldmerk Nistac

 

Kansrijk in oppositie

Natuurlijk zorgt zo’n extra merkregistratie voor extra kosten, maar dat is het waard: de beschermingsomvang van het logo wordt er door vergroot en de kans is groot dat Kettler met een registratie van de losse K het merk van Nistac wel had kunnen stoppen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.