Logo’s in grijstinten

Lele Brother moet al langer een doorn in het oog van Lego zijn. De Roemenen verkopen hun speelgoed-bouwsteentjes in een verpakking die grote gelijkenis vertoont met de Legodozen. Echter, in deze procedure ging het niet om de verpakkingen, maar om de registratie van het logo Lele Brother in grijstinten.

Lego Lele Brother
Ondanks verschillen tussen Lego en Lele Brother toch inbreuk

 

Iconisch

Hoewel het grijze Lele-logo op flinke afstand van het Lego-beeldmerk zit, trekt Lego hier toch aan het langste eind. Wereldbekende merken zoals Lego – EUIPO noemt de reputatie van het merk ‘outstanding’ – krijgen nu eenmaal een hele ruime bescherming. De iconische status van het Lego-merk zorgt ervoor dat de consument een link zal leggen tussen beide merken.

Voorbeelden

Lele Brother probeert volgens EUIPO mee te liften op de grote reputatie van het Lego-merk en dat mag niet. Geen Europese registratie dus voor Lele Brother. En dan nu eens kijken of Lego die dozen ook van de markt krijgt.

 

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.