Beperkte gelijkenis

Eind februari wees de oppositie-afdeling van het Benelux Merkenbureau BOIP de claim van Spa af. Het woord Spa komt natuurlijk wel in zijn geheel terug in Spaarne, maar Spa heeft daarin geen eigen, zelfstandig onderscheidende plaats, aldus BOIP. Volgens het merkenbureau BOIP is de gelijkenis tussen Spa en Spaarne daarom in klank en in visueel opzicht beperkt.

SPA

Belgische stad

Maar wat voor BOIP het zwaarste weegt is het verschil in betekenis van de merken. Spa staat voor een Belgische stad of een wellness-oord. Spaarne zal daarentegen door sommigen herkend worden als een rivier in Noord Holland. Voor Belgen en Luxemburgers heeft Spaarne mogelijk zelfs geen enkele betekenis.

Neutralisatie

Dit verschil in betekenis tussen Spa en Spaarne weegt zwaarder dan de (geringe) visuele en auditieve overeenstemming op. Neutralisatie heet dat. BOIP vindt de merken daarom niet lijken en wijst de oppositie af. Chiever stond Spaarne bij in deze procedure.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.