Argumenten Verstappen

Tijdens de door Nike aangespannen oppositieprocedure voerde Verstappen allerlei argumenten aan waarom zijn merk Max 1 niet zou lijken op het merk Air Max van Nike. In de eerste plaats spreek je volgens Max de merken anders uit: het is Max Één tegenover Air Méx. Bovendien ligt de nadruk in beide merken op de onderdelen ‘1’ en ‘Air’ en niet op Max, aldus de coureur. En wat de merken volgens Verstappen helemaal verschillend maakt is dat je bij Max 1 vooral denkt aan zijn eigen, wereldbekende voornaam in combinatie met zijn racenummer, terwijl in Air Max het onderdeel Max veel meer verwijst naar het bijvoeglijk naamwoord Maximum.

Nike Air Max

Verwarring

BOIP hoort het allemaal geduldig aan en schuift het verweer van Max vervolgens eenvoudig terzijde. Alle mooie argumenten van Verstappen ten spijt, meent BOIP dat Max 1 en Air Max gewoon zoveel op elkaar lijken dat het gevaar bestaat dat de consument in verwarring raakt. ‘Aangezien het in de kledingsector gebruikelijk is dat hetzelfde merk op verschillende manieren wordt geconfigureerd, zou het relevante publiek ook kunnen denken dat het betwiste teken een submerk van opposant (Nike) is’, aldus BOIP. Geen registratie voor kleding voor Max 1.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.