15 nep-hoodies

I have no idea whether the items you mentioned are a brand or a piece of shit. I went to Turkey for my vacation and they are sold everywhere in the streets ….. I bought these products for myself and my wife and five children. (…) I bought them for our personal clothing’. Ja ja, denk je dan: een uitpuilende koffer met 15 nep-hoodies en een regenjas? Zo lust ik er nog wel een paar. Toch trekt de man uiteindelijk aan het langste eind, zo blijkt uit een onlangs gepubliceerd vonnis van de rechtbank Den Haag.

Gebruik in economisch verkeer

De rechter stelt eerst nog eens vast dat er alleen sprake van merkinbreuk is als iemand een merk van een ander in het economisch verkeer gebruikt. Volgens rechtspraak is dat het geval als het gebruik van het merk plaatsvindt bij handelsactiviteit met een commercieel doel. Gebruik in de particuliere sfeer valt daar niet onder.

Privé-gebruik

En dat is precies waar de man in kwestie zich op beroept: zuiver privé-gebruik. Die truien zijn voor mijzelf en mijn gezin bedoeld. Kijk maar, ze hebben ook opeenvolgende maten, S voor mijn jongste zoon, M voor mijn dochter, L voor mijzelf, XL voor mijn vrouw en XXL voor mijn 19-jarige zoon. Ik heb voor iedereen 3 truien meegenomen als souvenir, aldus de man.

Virgil Abloh
Virgil Abloh richtte Off-White op in 2012.

Marktplaats

Off-White vindt het allemaal niet geloofwaardig en stelt dat als het om originele Off-White kleding was gegaan, de marktwaarde ongeveer $ 11.700,- zou zijn geweest. Op platforms als Marktplaats, Instagram en Facebook zie je juist dat partijen van deze hoeveelheid kledingstukken worden doorverkocht.

Geen handelsintentie

Toch kiest de rechter uiteindelijk partij voor de man. Uit de aanwezigheid van 22 kledingstukken in persoonlijke bagage kan je niet zonder meer de conclusie trekken dat er een handelsintentie is, aldus de rechter. Dat geldt zeker nu het gaat om truien in verschillende maten; dat past bij de verklaring van de man dat het voor zijn gezin bestemd is. Ook laat de rechter meewegen dat de man onweersproken heeft gesteld dat hij helemaal geen accounts heeft op platforms als Marktplaats, Facebook of Instagram. Een dikke tegenvaller voor Off-White, dat ook nog eens ruim € 8.000,- aan proceskosten moet betalen.

RayBali
Een echte Ray-Bali! (Instagram Chiever)

Nepbrilletje

Tsja, lastig dit. Het kan natuurlijk allemaal waar zijn wat de man hier betoogt, hoewel ik het concept ‘drie souvenir-truien per gezinslid’ als vakantiecadeau niet ken. Maar waar moeten we de grens trekken? Als ik er straks bij de douane word uitgevist met 75 nep Ray-Bans in mijn koffer, kom ik er dan mee weg als ik de beambte – goed onderbouwd – vertel dat ik de gasten op mijn aanstaande verjaardag allemaal zo’n nepbrilletje cadeau wil doen? Ik ben benieuwd of deze zaak nog een vervolg gaat krijgen.

Bas Kist

 

Afbeelding Virgil Abloh door Myleskalus (CC BY-SA 4.0) op Wikimedia Commons

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.