Merkdepot Tobacco Italia
Merkdepot Tobacco Italia

Zes daken

De tabaksreus heeft inmiddels oppositie ingediend tegen de aanvraag van Tobacco Italia. En om niets aan het toeval over te laten, gooien ze maar liefst zes daken in de strijd: allemaal Europese merkregistraties, waarin het Marlboro-dakje een hoofdrol speelt.

Europese registraties Philip Morris
Europese registraties Philip Morris

Half dorp

En dan denkt u misschien: dat is veel, zes Europese merkregistraties om dat dakje goed te beschermen. Nou, ik kan u vertellen dat het bedrijf er meer heeft: een hele vluchtige analyse van de Europese merkenportefeuille van Philip Morris levert zo 75 geregistreerde daken op, zeg maar een half dorp! Dat Marlboro-dak is goed gedekt!

Philip Morris

Toeval

In de oppositie heeft Philip Morris naast de zes genoemde daken overigens ook nog een zevende merkregistratie ingezet: die van het PM-logo met de paardjes. En ja, inderdaad, een dergelijk logootje blijkt ook terug te komen in de Napoli-verpakking. Hoe is het mogelijk, wat een toeval!

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.