De naam Badr Hari is als merk gedeponeerd in het Europese Merkenregister. De aanvrager van de merkregistratie is Yves Gijrath, initiatiefnemer van de succesvolle Miljonair Fair en woordvoerder en adviseur van de veelbesproken kickbokser.

Badr Hari ™: van zeepje tot computergames

Hari en Gijrath zien blijkbaar uitgebreide mogelijkheden voor het merk Badr Hari: de bescherming is aangevraagd voor een groot aantal producten en diensten: van zeepjes, cosmetica en haarlotion tot horloges, kleding, computer games en entertainment. De aanvraag werd gedaan op 8 maart 2012, ruim voordat de kickbokser negatief in het nieuws kwam.

Merkpotentie verloren

Toch zal Badr Hari de laatste weken veel van zijn “merkpotentie” verloren hebben. Het is zeer de vraag of er nu nog ondernemers zijn die hun producten willen verbinden aan de in opspraak geraakte bokser. Vermoedelijk bestaat er sinds het Arena-incident nog maar weinig belangstelling voor Badr Hari lotion.

Badr Hari merkparodie

Ook het feit dat er nu op internet veel parodieën op ‘het merk’ Badr Hari zijn te vinden, wijst er op dat er in commercieel opzicht niet al te veel van het merk Badr Hari te verwachten valt. Veel creatievellingen hebben zich al laten inspireren door het merk Badr Hari. ‘Badr Haribo Stompertjes: zinloos lekker’ is een voorbeeld van zo’n merkparodie.

Beroemdheden als merk

Het is een bekend fenomeen dat populaire personen hun naam als merk registreren. Zo werd het merk Estelle Cruijff in 2008 geregistreerd (goed dat Estelle niet voor het merk Estelle Gullit heeft gekozen). En ook Ranomi Kromowidjojo liet onlangs haar naam als merk veiligstellen, op 17 juli 2012. Net op tijd, vlak voor het Olympisch goud.