Juni 2018. Winkelketen C&A is er niet in geslaagd de Europese registratie van het merk C&J voor kleding tegen te houden. Volgens de Oppositie Afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO zal de consument de merken niet verwarren.

Ampersand niet bijzonder

De oppositie van C&A was gebaseerd op het woordmerk C&A en een aantal beeldmerken. Volgens EUIPO wordt de ampersand (&) veelvuldig in merken gebruikt om twee letters te scheiden. Denk maar aan H&M, D&G, P&C en B&O, aldus EUIPO. Dus zo bijzonder is die ampersand niet.

Ampersand wordt wel vaker gebruikt

Korte merken

Anders dan bij lange merken, neemt de consument bij dit soort korte merken C&A en C&J de verschillende elementen duidelijk waar, aldus EUIPO. Dus ondanks het feit dat beide merken beginnen met C&, wordt de totaalindruk toch anders door de A respectievelijk de J.

Reputatie

En hoewel EUIPO erkent dat het C&A-merk in Europa een grote bekendheid en reputatie heeft in relatie tot kleding en retail van kleding, zal de consument niet denken dat C&A en C&J afkomstig zijn van hetzelfde bedrijf of van bedrijven die een commerciële band met elkaar hebben, zo stelt EUIPO.

Dichter bij huis

C&J is dus net een brug te ver voor C&A. Als ze bij C&A een vuist willen maken, moeten ze het dus iets dichter bij huis zoeken. Zoals ze dat deden in 2011, toen C&A met succes optrad tegen een bedrijf dat G&A gebruikte. Dat zit natuurlijk wat dichter in de buurt dan C&J.

Bas Kist