Kleding koud kunstje

Mercis bezit een Benelux merkregistratie van het hoofd van Nijntje voor een groot aantal producten, van mokken tot lampen en van meubels tot kleding. Met deze registratie was het natuurlijk een koud kunstje om het beeldmerk van Bunnyjuice voor kleding te stoppen. Het Europese merkenbureau EUIPO stelt vast dat de merken grote gelijkenis vertonen en dat het verwarrend is als het Bunnyjuice-logo ook op kleding gebruikt wordt. Merkinbreuk dus.

Nijntje Bunnyjuice
Links Nijntje, rechts het logo van Bunnyjuice

 

Seksspeeltjes lastiger

Echter, voor de seksspeeltjes is het wat complexer. Mercis heeft zijn Nijntje-merk natuurlijk niet voor seksspeeltjes geregistreerd. Nu zijn er voor merkhouders gelukkig wel mogelijkheden om toch met je merk op te treden tegen andersoortige producten. Maar dan moet je wel aantonen dat je merk een reputatie heeft. En daar ging het hier gek genoeg mis.

Geen reputatie?

Ondanks het feit dat Mercis in deze procedure een grote hoeveelheid bewijsmateriaal van het gebruik van het Nijntje-merk in de Benelux liet zien, toont dat volgens EUIPO nog niet aan dat het merk een grote reputatie heeft in de Benelux. En zonder reputatie kan je onder het merkenrecht niet buiten je eigen categorie optreden. Dus Mercis moet de seksspeeltjes (voorlopig) dulden.

Nijntje merk
Het Nijntje-merk wordt voor veel producten gebruikt, of het nu mokken, kleding of stoeltjes zijn

 

Verkoopcijfers en marktaandeel

Maar waarom wil EUIPO die reputatie niet aannemen? EUIPO ziet ook wel dat het Nijntje-merk gebruikt wordt voor producten als kinderkleding, boekjes en kaarten. Echter, wat volgens EUIPO ontbreekt zijn zaken als concrete verkoopcijfers van Nijntje-producten, informatie over het marktaandeel van de Nijntje producten en investeringen in promotie van het Nijntje-merk. Zonder dat wil EUIPO geen reputatie aannemen.

Nep-Nijntje

Het voelt onrechtvaardig dat een Amerikaanse handelaar in ‘hulpmiddelen voor seksuele prikkeling van volwassenen’ zijn producten mag voorzien van een label dat kopie is van het ultieme kindermerk Nijntje, wereldbekend in Nederland (en ver daarbuiten?). Je mag hopen dat Mercis met wat extra reputatie-onderbouwing in beroep deze nep-Nijntje toch definitief weet om te leggen, ook voor seksspeeltjes.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.