Aanstootgevend

In eerste instantie zou je misschien even denken dat het merk geweigerd wordt vanwege het beschrijvende of verwijzende karakter. Echter, daar zit volgens EUIPO het probleem niet. Waar het wel moeite mee heeft is dat dit merk door het publiek opgevat zal worden als strijdig met de morele beginselen. ‘Het is schokkend of aanstootgevend omdat het merk aangeeft dat de producten bestemd zijn voor/of worden gebruikt door jonge vrouwelijke personen die sletterig en/of promiscue zijn’, aldus EUIPO. ‘Het is een ernstige aantasting van de gevoeligheid van de gemiddelde Engelssprekende consument’. Zo, dat is me wat!

Eqom Group
Website Eqom Group

Woordenboek

Als onderbouwing van zijn stelling komt EUIPO nog op de proppen het woordenboek Urban Dictionary, dat als betekenis van het woord Easy girl geeft ‘a woman who is much like a slut, which is easy for men to take sexually advantage of’.

EasyGirls

Schokkend in één land voldoende

Met enige regelmaat wordt merken de toegang tot het Europese register ontzegd omdat ze volgens EUIPO in strijd zijn met de ‘openbare orde’. Deze ‘openbare orde’ heeft dan betrekking op alle landen van de EU. Als een merk in maar één van de 27 EU-landen als ‘schokkend’ wordt ervaren, kan dat voldoende zijn voor een weigering.

EasyGirls

Benelux niet onder de indruk

Het is interessant te zien dat Eqom in mei 2023 zonder enige probleem wél een registratie van Easygirls kreeg in het Benelux merkenregister. Blijkbaar raken de Benelux beambten niet meteen van slag van dat merk. En dat begrijp ik ook wel weer.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.