Verwarring

Nike heeft Skiman dringend verzocht zijn merkregistratie in te trekken en te stoppen met het gebruik van dit logo. Volgens Nike lijken Jumpman en Skiman zo veel op elkaar dat er gevaar voor verwarring is. En daar zit natuurlijk wat in: trek Michael Jordan een paar ski’s aan en vervang de bal voor een skistok en je hebt Skiman. Als Nike dat niet wint eet ik mijn skischoenen op!

Skiman Jumpman

Relletje

Maar zou de Skiman nu flink in de rats zitten? Of geniet hij eigenlijk van alle internationale aandacht die zo’n conflict met de bekende Jumpman krijgt? Ik vermoed het laatste. Als je zo dicht aankruipt tegen een wereldbekend logo en je kiest bovendien de merknaam Skiman, dan kan het bijna niet anders dan dat je uit bent op een publicitair interessant relletje met het grote Nike.

Skiman Jumpman

Strategie

De strategie is dan als volgt: kies een logo dat heel veel lijkt op een wereldbekend merk. Stel na de eerste dreigbrief van Nike een knetterend persbericht op: ‘Nike valt sympathieke skiwinkel uit Colorado aan’. Houd vervolgens nog even voet bij stuk en ontken elke gelijkenis. Begint de dreiging serieuzere vormen aan te nemen, haal dan in een nieuwe persbericht emotioneel bakzeil en introduceer meteen het nieuwe logo van Skiman.

Skiman Jumpman
Skiman gebruikt ook ander logo

 

Tweede logo

Als je op de website van Skiman (skiman.co) kijkt, dan wordt dit scenario steeds aannemelijker. Skiman gebruikt namelijk ook een ander logo van een skiër, dat wel voldoende afstand heeft tot de Jumpman. Dit merk kan na deze rel onmiddellijk als vervanger worden ingezet. Ik ga het vervolg van deze kwestie maar eens goed in de gaten houden.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.