Niet onderscheidend

Maar of dit ook het gedroomde Europese succes gaat worden is de vraag. In april 2022 bepaalde het Europese Gerecht namelijk dat het woordmerk Amsterdam Poppers niet geregistreerd kan worden. Amsterdam Poppers is gewoon beschrijvend voor ‘poppers uit Amsterdam’, aldus het Gerecht. Zo’n naam is niet onderscheidend en krijgt geen merkbescherming.

Amsterdam Poppers

Drugs en nachtelijke activiteiten

Ja maar het publiek legt toch helemaal geen link tussen de stad Amsterdam en het gebruik van drugs, probeerde Funline nog. Oh nee? Daar denkt het Europese Gerecht toch anders over. Amsterdam is bij het grote publiek bekend om zijn tolerantie voor het gebruik van drugs en wordt geassocieerd met nachtelijke activiteiten, aldus het Gerecht. We staan er mooi op in Europa!

Poppers

Heerhugowaard Poppers

Merkregistratie van een geografische namen levert vaak problemen op, zeker als het om bekende plaatsnamen of landen gaat. Als je een onbekende plaats kiest of eentje die bij het publiek geen enkele associatie met het product oproept, dan zijn je kansen beter. Wellicht kan Funline het proberen met Heerhugowaard Poppers, zo’n merk heeft beslist betere papieren. Alleen of dat de verkoop van de poppers ten goede komt is de vraag.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.