Minimalistisch design

In een poging het merkenbureau op andere gedachten te brengen, voerde Apple aan dat juist het minimalistische design en de gebruikte kleuren voor voldoende onderscheidend vermogen zouden zorgen. Bovendien, zo stelde Apple, worden iconen van apps op een mobiele telefoon door de gebruikers snel als herkomstaanduiding – als merk – gezien.

Weer-app

Andere weer-apps

Maar EUIPO wil er niets van weten. ‘ Het is gewoon een typisch pictogram dat voor software wordt gebruikt om het weer aan te geven’, aldus EUIPO. En kijk maar eens om je heen: er zijn veel meer van dit soort weer apps en iconen, zo stelt EUIPO, dat in zijn uitspraak een aantal voorbeelden geeft van vergelijkbare weer-apps.

Weer-app concurrenten

Meer merken geweigerd

Daarnaast laat EUIPO Apple weten dat het in vergelijkbare gevallen ook de merkregistratie weigert. Kijk maar eens naar deze merken, die ook door ons werden geweigerd als merken voor software of apps.

Geweigerde iconen apps

Merkregistratie iconen geweigerd

Geen inburgering

Uiteraard beriep Apple zich ook op inburgering van dit icoon. Inburgering is het verschijnsel dat een oorspronkelijk niet-onderscheidend teken door langdurig gebruik en reclame alsnog onderscheidend wordt. Kijk eens hoeveel iPhones wij sinds 2013 hebben verkocht waarop dit logo te zien is, voerde Apple aan.

Maar EUIPO kan er niets mee: ‘Het is een eenvoudige knop die deel uitmaakt van een iPhone, net als symbolen voor plus en min om het volume harder of zachter te zetten. De consument zal in dergelijke basissymbolen geen merk zien, omdat het in de ogen van de consument geen merken zijn, maar indicatoren om bepaalde functies uit te voeren of toepassingen te openen’, aldus EUIPO. Geen merk en dus geen registratie.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.