Bier en sterke drank

Donald Trump had via zijn bedrijf DTTM Operations bezwaar gemaakt tegen de registratie van Lindner. De Duitser had het merk Trump niet alleen voor condooms aangevraagd, maar ook voor bier en sterke drank. De oud president van de VS vond het maar niks en beriep zich op zijn eigen Europese merkregistraties van het merk Trump voor onder andere hotels, golfclubs, restaurants en bars.

Drank verwarrend

Omdat restaurants en bars natuurlijk een duidelijke connectie hebben met bier en sterke drank, meende EUIPO dat de registratie van Linder voor deze producten geen doorgang kon vinden. Dat zou verwarrend kunnen zijn. Echter, voor condooms ligt dat anders. Een golfclub of hotel heeft in principe weinig met condooms te maken dus verwarringsgevaar zal er niet zijn, aldus EUIPO.

Trump condoom
In de VS circuleren al enige Trump-gerelateerde condooms. Dit zijn niet de condooms waar het hier over gaat

 

Reputatie merk Trump

Maar Trump had meer pijlen op zijn boog. Hij beriep zich op de grote reputatie van het merk Trump. In het merkenrecht geldt namelijk de regel dat, als je merk bekend is of een reputatie heeft, je onder omstandigheden ook kunt optreden tegen gelijkende merken die voor andere producten of diensten zijn aangevraagd.

Merk niet bekend

Maar daar ging het mis. Natuurlijk is de persoon Trump wereldbekend, maar dat betekent nog niet dat het merk Trump voor hotels en golfclubs ook bekend is. Ondanks de stapels bewijzen van reputatie die Trump bij EUIPO over de schutting gooide, wilde het merkenbureau er niet aan. Trump is een wereldbekende man, maar geen bekend merk voor hotels en golfclubs en dus gaat het condoom vrijuit. Ik ben benieuwd hoe Stormy Daniels tegen deze uitspraak aankijkt.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.