Verwarringsgevaar

Verstappen, of liever gezegd het bedrijf Mavic dat zijn rechten beheert, maakte bezwaar tegen de registratie van GO TO THE MAX op basis van de geregistreerde merken Max en Max Verstappen. Het merk GO TO THE MAX is onder andere aangevraagd voor kleding. Volgens Verstappen bestaat er grote gelijkenis tussen het merk Max en GO TO THE MAX, waardoor de consument in verwarring kan raken. Bovendien, zo meent Verstappen, is het merk Max Verstappen heel bekend. De ondernemer achter GO TO THE MAX probeert gewoon mee te liften bekendheid van het merk Max Verstappen, aldus de Formule 1 coureur.

Max Verstappen - Go to the Max

Geringe gelijkenis

Maar BOIP weigert de gevierde coureur tegemoet te komen. In de eerste plaats is de overeenstemming tussen de merken volgens BOIP gering. Dat komt niet alleen door die gestileerde letter S die er boven staat, maar ook omdat het onderdeel MAX in GO TO THE MAX (een bekende uitdrukking) geen zelfstandige en onderscheidende plaats inneemt, aldus BOIP.

Max Verstappen bekend merk?

Maar ik ben een wereldbekend merk, zo voerde Verstappen aan. Dan heb ik volgens de wet toch recht op een ruimere bescherming? Nee Max, je bent een zeer bekend mens maar dat maakt je nog geen bekend kledingmerk, aldus BOIP. Je kunt je dan ook niet beroepen op de ruime beschermingsomvang die bekende merken krijgen. GO TO THE MAX krijgt dus gewoon zijn registratie.

Trump

Je ziet wel vaker dat bekende mensen menen dat ze hun grote bekendheid als mens ook kunnen doortrekken naar hun merkregistratie. Zo beriep Donald Trump zich onlangs tevergeefs op de bekendheid van de merknaam Trump voor hotels. De persoon Donald Trump is wereldbekend, maar dat maakt de merknaam Trump voor hotels nog geen bekend merk. Een bekend mens is wat anders dan een bekend merk. Burberry en Levi’s zijn bekende kledingmerken, maar Max Verstappen is dat niet.

Bas Kist

Dit artikel werd op 7 juni 2024 gepubliceerd op Adformatie

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.