Aanhaker

Thom Browne staat er om bekend dat het met zijn collectie graag dicht in de buurt kruipt bij de bekende drie-streep van adidas. Het bedrijf heeft er dan ook belang bij om gaten te schieten in de stevige beschermingsmuur van adidas, die bestaat uit een groot aantal verschillende strepen-merken.

Thom Browne

Niet duidelijk en niet specifiek

Volgens Thom Browne zijn drie merkregistraties van adidas niet geldig: van een jack, een broek en een hemd waarop strepen zijn aangebracht. Thom Browne meent dat de registraties ongeldig zijn omdat ze onduidelijk en niet specifiek genoeg zijn. Adidas heeft namelijk aan de registraties de omschrijving toegevoegd dat ‘de strepen langs éénderde (1/3) of méér van de lengte van de zijkant van de broek/hemd/jack lopen’. Adidas noemt expliciet deze kortere lengte van de strepen om zo de beschermingsomvang van de registraties wat op te rekken: het bedrijf wil zich niet alleen vastleggen op lange strepen van boven naar beneden, maar wil ook wat kortere varianten claimen.

Thom Browne

Varianten

Maar die omschrijving klopt toch niet met het ingediende plaatje, zo stelt Thom Browne. Daar lopen de strepen immers helemaal door! Om zijn argument kracht bij te zetten heeft het bedrijf een flink aantal mogelijke varianten op een rij gezet: kijk, als je de omschrijving van adidas letterlijk neemt dan vallen ook bovenstaande uitvoeringen onder de bescherming van de registratie, aldus Thom Browne. Dat is toch heel onduidelijk, zo kun je niet goed vaststellen welk merk er nu eigenlijk beschermd is.

EUIPO kiest voor adidas

Toch kiest het Europese merkenbureau EUIPO de kant van adidas. EUIPO ziet nauwelijks of geen inconsistentie tussen de afbeelding van het merk en de door adidas toegevoegde omschrijving. De ruimte voor variatie is volgens EUIPO ‘ zeer beperkt’. Door de ‘kleine verschillen in lengte van de strepen’ begrijpt de consument nog steeds wel om welk merk het gaat en waarvoor bescherming wordt geclaimd. De registraties blijven geldig en Thom Browne kan met de staart tussen de benen terug in zijn hok.

Thom Browne Adidas
Links het merk, rechts een variant met strepen van 1/3 lengte: kleine verschillen??? Hmmmm.

 

Houdt dit stand?

Laat ik voorop stellen dat ik groot voorstander ben van dit soort merkregistraties waarmee je met de combinatie van een plaatje en toelichtende tekst wat extra bescherming probeert te creëren. Ik heb zo ooit de vliegende KLM-zwaan in al zijn uitingsvormen als merk weten te registeren. Maar de tijden zijn veranderd. We weten inmiddels dat het Europese Hof van Justitie tegenwoordig hele hoge eisen stelt aan de duidelijkheid van merkregistraties. Als ik de varianten zie die Thom Browne getoond heeft, dan zou ik dat geen ‘kleine verschillen in lengte van de strepen’ noemen, t.o.v. het ingediende plaatje. Ik zie eigenlijk gewoon een heel ander merk. Ik gun adidas zijn registraties, maar vraag mij af of zij in beroep stand gaan houden.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.