Blind paard
Het lijkt er op dat LIV en het HyFlyers team in eerste instantie het probleem niet helemaal zagen. Lijken die merken? Nee toch? Pas nadat Cool Brands de zaak aankaartte bij de rechtbank in New Jersey, bond de golforganisatie in en paste het zijn logo aan. Toch opvallend dat het nog zover moest komen: zelfs een blind paard ziet dubbel bij confrontatie met deze kledingmerken.
Nieuw logo
Inmiddels hebben de HyFlyers een nieuw logo, zo zie ik op hun website. Op zich prima gedaan, zou ik zeggen: genoeg afstand van het logo van Cool Brands, maar door de driehoekige vorm en het H-element houdt het toch een beetje de uitstraling van het verboden merk.
Adidas
LIV Golf was vorig jaar overigens al even in het nieuws wegens een vermeende merkinbreuk: in 2023 diende sportmerk adidas in de US oppositie in tegen een aantal aanvragen tot merkregistratie door LIV van een gestileerde L, die de golforganisatie ook als los merk gebruikt. Het probleem zit hem natuurlijk in de strepen: in het LIV-merk gebruikt, net als adidas, een aantal parallelle strepen. Ik kan me iets voorstellen bij de bezwaren van adidas: plak deze L op een tas of op kleding en er ontstaat toch een licht adidas-gevoel. Althans bij mij.
Bas Kist
Banner afbeelding via Shutterstock (L.E.MORMILE)