Gofloorlog
Links het logo van Cool Brands, rechts het logo van HyFlyers

Blind paard

Het lijkt er op dat LIV en het HyFlyers team in eerste instantie het probleem niet helemaal zagen. Lijken die merken? Nee toch? Pas nadat Cool Brands de zaak aankaartte bij de rechtbank in New Jersey, bond de golforganisatie in en paste het zijn logo aan. Toch opvallend dat het nog zover moest komen: zelfs een blind paard ziet dubbel bij confrontatie met deze kledingmerken.

Golfoorlog
Links het verboden merk, rechts het nieuwe logo

Nieuw logo

Inmiddels hebben de HyFlyers een nieuw logo, zo zie ik op hun website. Op zich prima gedaan, zou ik zeggen: genoeg afstand van het logo van Cool Brands, maar door de driehoekige vorm en het H-element houdt het toch een beetje de uitstraling van het verboden merk.

LIV Golf
V.l.n.r. het logo van LIV Golf, de strepen van adidas en de gestileerde L die LIV ook los wil registreren

Adidas

LIV Golf was vorig jaar overigens al even in het nieuws wegens een vermeende merkinbreuk: in 2023 diende sportmerk adidas in de US oppositie in tegen een aantal aanvragen tot merkregistratie door LIV van een gestileerde L, die de golforganisatie ook als los merk gebruikt. Het probleem zit hem natuurlijk in de strepen: in het LIV-merk gebruikt, net als adidas, een aantal parallelle strepen. Ik kan me iets voorstellen bij de bezwaren van adidas: plak deze L op een tas of op kleding en er ontstaat toch een licht adidas-gevoel. Althans bij mij.

Bas Kist

 

Banner afbeelding via Shutterstock (L.E.MORMILE)

 

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.