Inspireren

Dat vroegen ze zich ook af bij Pepsico, de nummer 2 in de wereldwijde markt van mensen-cola’s. Toen de cola-gigant eens een kijkje nam op de website van Pet C Cola wisten ze het: niet alleen de naam Pet C Cola klinkt erg als Pepsi-Cola, maar ook bij het design van het logo heeft de fabrikant van de honden-cola zich flink laten ‘inspireren’ door Pepsi.

Oppositie Pepsi

Toen het bedrijf achter de hondencola in de VS merkregistratie liet verrichten voor het woordmerk Pet C Cola, tekende Pepsico natuurlijk bezwaar aan. Niet geheel onverwacht won de cola-reus de zaak op zijn sloffen en moest Pet C Cola zijn registratie intrekken. Volgens het Amerikaanse merkenbureau zal de consument bij het zien van het merk Pet C Cola onmiddellijk denken aan het wereldbekende merk Pepsi-Cola. Daardoor kan het merk Pepsi-Cola aan kracht inboeten, ‘verwateren’.

Logo is ‘eyebrow raising’

Wat het merkenbureau in zijn oordeel zwaar laat meewegen is de keuze van Pet C Cola voor een sterk gelijkend logo. Hoewel dat logo niet in de merkregistratie was opgenomen, maakt het volgens het merkenbureau wel duidelijk wat de bedoeling van Pet C Cola is: lekker aanhaken bij het grote Pepsi. ‘Adoption of a color, font, and stylization with virtually identical elements to those used by Opposer for its PEPSI-COLA script mark is ‘eyebrow raising,'”, aldus het Amerikaanse merkenbureau. [Ik dacht zelf eerlijk gezegd dat dit zwierige Pepsi-logo al 60 jaar niet meer gevoerd werd, maar blijkbaar wordt het sinds 2014 toch weer gebruikt, naast het huidige Pepsi-logo].

Conclusie

De zaak bevestigt weer eens een belangrijke les uit de praktijk: blijf met je merk uit de buurt van bekende merken. De beschermingsomvang van bekende merken is erg groot en strekt zich vaak uit tot buiten een specifieke product-categorie. Zelfs als de consument helemaal niet in verwarring zal raken, kan je toch in de problemen komen. Verwatering van het bekende merk is al voldoende om een inbreuk aan te nemen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.