Geen inbreuk

Het Poolse bedrijf Mieszko bezit een Europese merkregistratie van het design van de verpakking Cherrissimo. Als concurrent Vobro (ook uit Polen) Europese bescherming aanvraagt voor zijn verpakking van de Cherry Passion, dient Mieszko oppositie in. De Oppositie Afdeling van het Europese merkenbureau EUIPO stelt vast dat het geen inbreuk is. De gebruikte beelden zijn nauwelijks onderscheidend en de consument ziet door de woorden Mieszko en Passion wel het verschil.

Inbreuk Cherrissimo
Links de oudere merkregistratie Cherrissimo, rechts de latere aanvraag van Cherry Passion

Wel inbreuk

Maar dat pikt Mieszko niet en het bedrijf gaat in beroep. De Board of Appeal (BOA) beslist vervolgens dat het wél merkinbreuk is. Dat beide verpakkingen verschillende woorden bevatten, betekent niet dat er geen verwarringsgevaar kan zijn, aldus de BOA. Immers, in de supermarkt rijdt de consument met zijn karretje op enige afstand en met wat vaart langs het schap. Zo ziet hij de verpakking meer in een flits en blijven beelden eerder hangen dan woorden. In dit geval stemmen de afbeeldingen en kleuren sterk overeen, waardoor er gevaar voor verwarring is: dus inbreuk. Dit wordt later door het Europese Gerecht nog eens bevestigd. Een uitspraak waar ik goed mee kan leven.

UK rechter tapt uit ander vaatje

Bij de ruzie tussen Thatchers Cider Company en Aldi tapt de rechter echter uit een ander vaatje. Als Aldi in 2022 zijn eigen Lemon Cider Taurus introduceert in Engeland, tekent A-merk Thatchers meteen bezwaar aan. Thatchers heeft zijn eigen lemon cider-verpakking als merk in de UK geregistreerd en is van mening dat Aldi er met zijn Taurus wel erg dicht tegenaan kruipt. Daar denkt de Engelse High Court echter anders over. Geen inbreuk, laat de rechter weten.

Inbreuk Thatchers
Links de merkregistratie van Thatchers-verpakking

Citroenen toevoegen

Ja, die verpakkingen vertonen visueel enige gelijkenis, maar ze worden toch gedomineerd door de woorden Thatchers en Taurus en de beeldelementen zoals die stierenkop, aldus de rechter. Hmmm, dat staat toch weer een beetje haaks op wat de Europese rechter net zei over die chocoladeverpakkingen! Bovendien, zo vervolgt de High Court, worden de kleuren geel en groen veel vaker gebruikt voor lemon-drankjes. En zelfs het feit dat Aldi zijn ontwerper aantoonbaar de instructie heeft gegeven om citroenen toe te voegen, zodat ‘the Aldi Product would be a “hybrid of Thatchers and Taurus”’, is voor de rechter niet voldoende om de Taurus af te straffen. Dit is dan weer een uitspraak waarmee ik minder goed kan leven. Het blijft lastig.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.