Iconisch

Ondanks het feit dat beide krokodillen flinke verschillen vertonen, bestaat volgens de oppositieafdeling van het Amerikaanse merkenbureau het gevaar dat de consument de Southern Smocked krokodil toch met de ‘iconische’ Lacoste krokodil in verband zal brengen. Het feit dat beide krokodillen naar rechts kijken en groen zijn, speelt daarbij een rol.

Southern Smocked Company

Voorbeelden inbreuk

Om te laten zien dat het wel vaker voorkomt dat logo’s flink verschillen, maar dat er toch geoordeeld wordt dat er sprake van een merkinbreuk is, laat de rechter in zijn beslissing een flink aantal voorbeelden zien:

COLBA

Maar ook:

Voorbeelden inbreuk

 

Lastig

Allemaal inbreuk dus. Bij sommige van deze logo’s had het kwartje naar mijn idee ook net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Het blijft lastig inschatten bij dit soort beeldmerken.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.