Case closed

Volgens BOIP ziet de consument aan de ene kant een appel met een blaadje er aan. Het beeldmerk van Easytech heeft echter geen duidelijke betekenis, misschien zullen sommigen er een bloem in zien. In visueel opzicht is er maar één gemeenschappelijk element: die naar rechts gekantelde elliptische vorm. Echter, dat is in beide merken geen dominant bestanddeel. Kortom, die merken lijken gewoon niet, aldus BOIP. Case closed.

Apple vs Easytech
Apple vs Easytech

 

Frustratie?

Tja, dat zat er toch in. Ik ben benieuwd of iemand van de lezers dat anders ziet. Misschien heeft de actie van Apple te maken met wat frustratie uit het verleden. In 2012 deed Apple namelijk een vergeefse poging om zijn blaadje in Europa als los merk te registreren.

EU-registratie 11392362
Aanvraag EU-registratie 11392362 in 2014 afgewezen

 

Registratie geweigerd

In 2014 wees de Board of Appeal van het Europese merkenbureau EUIPO de aanvraag van het losse blaadje van Apple af. Volgens EUIPO is dit blaadje te eenvoudig om als merk beschermd te worden. Het bezit geen onderscheidend vermogen. Was Apple wel succesvol geweest met deze registratie, dan had het beslist meer kans gehad in zijn strijd tegen Easytech. Echter, nu er onder het (kleine) blaadje een dikke appel hangt, is de overeenstemming met het Easytech-merk ver te zoeken.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.