Lindt niet onderscheidend

Sinds 2001 heeft Lindt een vormmerk van een van zijn best verkochte producten: een in gouden folie gewikkeld chocoladehaasje voorzien van een rood lint en bel. Op basis hiervan spande het bedrijf in 2018 een rechtszaak tegen Lidl aan, dat een gelijkend haasje verkocht. Lidl stelde echter dat de vorm van Lindts’ haasje gebruikelijk is voor chocoladehazen en niet onderscheidend. Hierdoor zou het vormmerk van Lindt niet aan de zware eisen van onderscheidend vermogen van vormmerken voldoen.

Lidl
Lidl’s haasje (links) en Lindt’s haasje (rechts)

 

Verwarrend

Marktonderzoek toonde echter aan dat de Zwitserse consument de vorm van het chocoladehaasje associeert met Lindt. Daarmee heeft Lindt stevige merkrechten en kan zij optreden tegen het verwarring wekkend gelijkende haasje van Lidl, zo oordeelt de hoogste Zwitserse rechter. Deze uitspraak vernietigt een eerdere beslissing van een lagere Zwitserse rechtbank, waarbij Lidl nog aan het langste eind trok.

Omsmelten

Volgens de rechter is vernietiging van Lidls’ chocoladehaasjes proportioneel, aangezien dit niet per se betekent dat de chocolade als zodanig vernietigd moet worden, daar kan je natuurlijk makkelijk iets anders van maken. Hoe dan ook, als gevolg van deze uitspraak zullen duizenden reeds door Lidl geproduceerde haasjes een vroege smeltdood sterven.

Nynke Ettes

 

Nynke Ettes is sinds maart 2018 werkzaam bij Chiever. In haar huidige functie als Trademark Attorney adviseert zij op alle vlakken van het intellectueel eigendomsrecht, zoals het merken-, design-, en auteursrecht.