Vergelijken mag ..
Vergelijkende reclame maken mag en wordt in Europese rechtspraak zelfs toegejuicht, zo stelt de rechter letterlijk in zijn vonnis. Echter, er zijn wel grenzen en die heeft Lidl hier overschreden.
Cien € 7,99, La Prairie € 550,-
In zijn reclames zegt Lidl dat de Cien crème vergelijkbare ingrediënten bevat als die van La Prairie, maar dat de Lidl-crème slechts € 7.99 kosten en een potje La Prairie bijna € 550,-. Voor deze opvallende vergelijking verwijst Lidl naar een publicatie in de Engelse krant The Sun. Maar de publicatie in The Sun blijkt alleen gebaseerd te zijn op …. een persbericht van Lidl UK!
Onvergelijkbaar
Tijdens de procedure komt ook een onderzoeksrapport op tafel waaruit blijkt dat de crème van Lidl 36 ingrediënten bevat en die van La Prairie 81, wat de producten onvergelijkbaar maakt. De winkel moet stoppen met deze misleidende vergelijkende reclames en dient € 15.000 aan proceskosten te betalen.