Bescherming uitbreiden

Met deze merken in zwart-wit – sinds 2012 geregistreerd in Europa – hoopte Mastercard de bescherming van zijn bekende geel-rode ‘ballen-logo’ uit te breiden naar elk gebruik van twee overlappende cirkels, ongeacht de kleuren.

 

Mastercard verliest merken
Europese merkregistraties 2988533 en 9835869 van Mastercard ongeldig

 

Nietigheidsprocedure

Echter, dat zag het Poolse bedrijf Cinkciarz, dat ook credit cards uitgeeft, niet zitten. Cinkciarz gebruikt ook een logo met twee overlappende cirkels en was blijkbaar bevreesd dat ze het met Mastercard, met zijn opgerekte bescherming, aan de stok zouden krijgen. En dus spande Cinkciarz een procedure aan bij EUIPO om de twee zwart-wit merken van Mastercard nietig te laten verklaren. Volgens Cinkciarz hadden de merken van Mastercard nooit geregistreerd mogen worden omdat ze te basaal zijn en niet onderscheidend.

Cinkiarz
Het logo van het Poolse bedrijf Cinkciarz

 

Inburgering

Volgens Mastercard zijn de merken echter wereldbekend en hebben ze door inburgering onderscheidend vermogen gekregen. De cirkels worden sinds 1969 gebruikt en staan nota bene op 2,3 miljard credit cards over de hele wereld, aldus Mastercard.

Mastercard logos
Extreem veel materiaal met veel logo’s, maar niet de logo’s waar het hier om gaat

 

Veel bewijs, niet relevant

Om EUIPO te overtuigen diende Mastercard een gigantische hoeveelheid bewijsmateriaal in, dat de grote bekendheid van de zwart-wit logo’s moest aantonen. Tevergeefs. In de stukken zijn heel veel logo’s te zien, maar niet de zwart-wit varianten waar het in deze zaak om gaat, aldus EUIPO, dat een lichte irritatie over de enorme hoeveelheid irrelevant materiaal niet kan onderdrukken. En zo verliest Mastercard twee belangrijke merkregistraties, die hun geel-rode logo een hele ruime bescherming hadden kunnen geven.

Opvallend

Het is opvallend dat een multinational als Mastercard het toch weer presteert om een enorme berg onzinnig bewijsmateriaal bij EUIPO over de schutting te gooien. Dat doet je zaak geen goed. Het is overigens niet de eerste keer dat het bedrijf dit doet. Hetzelfde gebeurde begin van het jaar tijdens een (ook verloren) procedure over het logo van Cirrus. Ook toen kreeg Mastercard impliciet een tik op de vingers van EUIPO.

Bas Kist

Photo credit: Håkan Dahlström on Visualhunt / CC BY

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.