Knapperig en krokant

Volgens EUIPO betekent het Engelse woord ‘crisp’ iets als ‘knapperig’, ‘krokant’ of zelfs ‘pittig-zuur’. Daarom bezit het woord Crisp geen onderscheidend vermogen voor zover het wordt gebruikt als merk voor producten die ook knapperig, krokant of pittig-zuur kunnen zijn. En dat zijn er volgens EUIPO nogal wat. Vlees, vis, melk, kaas, koffie, thee, pasta, brood, ijsjes, chocola, bier en vruchtensappen, om er maar eens een paar te noemen. Voor al deze producten krijgt het woordmerk Crisp geen bescherming.

Crisp
Foto www.crisp.nl

Ook supermarktdiensten

Maar wat erger is: EUIPO trekt het zaakje ook door naar de diensten. Ook voor de groothandel- en detailhandeldiensten (zeg maar de supermarktdiensten, de kern van de dienstverlening van Crisp),  die betrekking hebben op dit soort ‘knapperige’ of ‘pittig-zure’ producten, is het woord Crisp volgens EUIPO niet onderscheidend. ‘Het is duidelijk, dat een onderneming die krokante en knapperige producten vervaardigt, het Engelse bijvoegelijk naamwoord “crisp” niet voor deze producten kan monopoliseren’, aldus EUIPO. ‘Een consument die een winkel betreedt, waar op de gevel of op de winkeldeur “Krokant/knapperig” staat, moet toch tenminste de indruk krijgen, dat daarbinnen krokante/knapperige waren worden aangeboden’ zo stelt EUIPO.

Crisp logo

Belangrijkste dienst niet beschermd

Zo! Dat is een dikke tegenvaller voor Crisp, dat gezien zijn Europese merkaanvraag blijkbaar flinke internationale ambities heeft. Door deze weigering krijgt het merk Crisp voor zijn belangrijkste producten en diensten in Europa geen bescherming.

De lat ligt hoog

Ik moet zeggen dat ik het wel ver vind gaan. Goed, als je een borrelnootje de naam Crisp geeft dan begrijp ik dat je dat niet als merk kunt monopoliseren. Maar kaas, koffie en bier – om er maar een paar te noemen –, wat is daar nu ‘crisp’ aan? Maar misschien komt het ook omdat ik ‘crisp’ niet direct met ‘pittig’ en/of ‘zuur’ associeer. Hoe dan ook, ik vind het nogal streng van het Europese merkenbureau. Opvallend is in dat verband ook dat het Benelux merkenbureau in 2019 geen enkel probleem zag en de Benelux registratie van het woordmerk Crisp, ook voor alle ‘crispe’ producten en diensten, gewoon geaccepteerd heeft. In de Benelux is het merk dus gelukkig stevig beschermd.

Bas Kist

Dit artikel werd op 26 januari 2022 gepubliceerd op Adformatie.

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.