Juni 2018. Het Museum of Modern Art MoMa in New York trekt ten strijde tegen café annex gallery MoMaCha, dat onlangs – ook in New York – zijn deuren opende. Volgens MoMa pleegt het café merkinbreuk.

Foto rechts: Benjamin Sutton, Hyperallergic

‘Geen museum’

Het MoMaCha café is gevestigd op slechts een paar kilometer van het ‘echte’ MoMa. De eigenaar, kunstenaar Eric Cahan, begrijpt er maar niets van. ‘Mogen wij niet bestaan? Ze zijn niet de eigenaar van het woord Cha, dat betekent thee. … We zijn geen museum!’ liet Cahan aan de website Hyperallergic weten.

Schaamteloos

MoMa is echter vastberaden en heeft een rechtszaak aangespannen bij de rechtbank in New York. Volgens MoMa probeert MoMaCha op schaamteloze wijze te profiteren van het wereldbekende MoMa merk.

Boter

De kans lijkt erg groot dat MoMaCha straks op zoek kan naar een nieuwe naam. Als je zo dicht aankruipt tegen het wereldbekende MoMa, je vestigt je om de hoek en je doet ook nog eens iets met kunst, dan is er weinig discussie. Bovendien heeft MoMaCha ook flink wat boter op zijn hoofd. In januari 2018 vroeg het bedrijf zelf een merkregistratie aan voor het woord Moma voor thee, koffie en horeca. Uit onderzoek van Chiever blijkt dat het museum MoMa op 12 april ook tegen deze merkaanvraag oppositie heeft ingediend.

Bas Kist