Image rights en merkrechten

De Jackson estate is niet blij met MJ Live en heeft verschillende locaties in VS waar de show in 2024 te zien zal zijn, gesommeerd de uitvoeringen niet door te laten gaan. Volgens de erven maakt MJ Live niet alleen inbreuk op de image rights van de overleden popster, maar is het ook een inbreuk op de merkrechten op de letters MJ. De estate vroeg zelf in 2019 een US-merkregistratie MJ aan.

Michael Jackson MJ Live

MJ The Musical

Achtergrond van de actie van de erven lijkt MJ the Musical te zijn, een Broadway-productie waarvan de estate van Jackson co-producer is. Volgens de erven zal het publiek het logo van MJ Live verwarren met dat van de MJ The Musical. Bovendien stellen de erven dat de show associaties oproept met de Jackson estate door in de reclames gebruik te maken van een look-alike van de popster.

Michael Jackson MJ The Musical

Bal teruggekaatst

MJL 12 laat zich echter niet in de hoek zetten en kaatst de bal terug: het bedrijf heeft nu zelf een rechtszaak aangespannen bij de rechtbank in Nevada, waarmee het de rechter vraagt vast te stellen dat de MJ Live show géén inbreuk maakt op de rechten van de Estate.

MJ Live MJ The Musical

Ouder gebruik

En MJL 12 gaat er stevig in: onze Michael Jackson-show valt onder de vrijheid van expressie, aldus het bedrijf. En wat die merkrechten betreft: mogen we er op wijzen dat in de VS merkrechten ook door gebruik ontstaan! Wij maken al sinds 2012 gebruik van de aanduiding MJ Live. Dus dat logo van die musical, dat pas sinds 2019 gebruikt wordt, maakt juist inbreuk op onze merkrechten. Bovendien heeft de estate aan het Amerikaanse merkenbureau valse informatie gegeven door te stellen dat zij al sinds 2010 het MJ-merk gebruiken.

Beetje laat?

Dat gaat nog een interessante strijd worden. Ik vraag me wel af waarom de erven pas nu in actie komen, nota bene ruim 10 jaar na de eerste MJ Live voorstelling in Vegas. Inmiddels zijn er in heel Amerika meer dan 3600 shows geweest. En de beschuldiging dat de erven valse informatie hebben gegeven over het eerste gebruik van het merk 2010 voelt ook niet echt lekker.

Tina Turner

Tina Turner

In 2022 bepaalde Hoogste Duitse rechter in een door Tina Turner aangespannen zaak, dat het gebruik van een look-alike in een reclame voor een Tina Turner tribute-show onder de artistieke vrijheid van de producent valt en niet verboden kan worden. Dat kan alleen anders zijn als ten onrechte de indruk wordt gewekt dat de echte Tina Turner de show ondersteunde. En dat was niet het geval. Nu maar eens zien hoe ze in de US tegen zoiets aankijken.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.