Verschillende aanwijzingen
Volgens EUIPO zijn er verschillende aanwijzingen voor de kwade trouw van het Rotterdamse bedrijf. Zo deponeerde Electro-Cirkel de merknaam LEDNIFY 3 dagen (!) nadat Signify tijdens de internationale Light + Building Fair in Frankfurt voor het eerst zijn nieuwe naam bekend had gemaakt. Volgens EUIPO is het bijna onmogelijk dat Electro-Cirkel hiervan niet op de hoogte was. Niet alleen is Electro-Cirkel een directe Nederlandse concurrent van Signify, maar het bedrijf had nota bene zelf ook een stand op de beurs in Frankfurt. Ja maar wij stonden in een andere hal, probeerde Electro-Cirkel nog tevergeefs.
Aanzienlijk bedrag
Ook het feit dat de Rotterdammers nadat zij in 2021 door Signify waren aangesproken nog probeerde de naam voor een aanzienlijk bedrag aan Signify te slijten, woog mee in het oordeel over de kwade trouw van het bedrijf.
Sub brand
Het argument van Electro-Cirkel dat Signify en LEDNIFY eigenlijk niet op elkaar lijken en dat LEDNIFY geïnspireerd is door merken als Spotify en Shopify, vond ook geen gehoor bij EUIPO. Deze laatste merken missen nu juist die kenmerkende N, die Signify en LEDNIFY dichter bij elkaar brengt. Het publiek zal de merken met elkaar associëren en kan makkelijk denken dat LEDNIFY een sub brand van Signify is.
Ledify
Het lijkt me wel een redelijk uitspraak. Alles – en met name dat merkdepot 3 dagen na de bekendmaking van de naam Signify – wijst toch op boze bedoelingen. Dat geldt ook voor die cruciale N. Hadden ze er LEDIFY van gemaakt, dan is het zeer de vraag of Signify ook had gewonnen. Die IFY-uitgang is de laatste jaren nogal modieus en veelgebruikt. In het Europese merkenregister zie ik bijna 1500 registraties. Lekker origineel!
Bas Kist