Ford Klein Lulletje

Het is opvallend dat vooral autofabrikanten vaak in de problemen komen met dit soort merkenmissers: namen die in een bepaald land een lastige of onbruikbare klank of betekenis hebben. De voorbeelden zijn bekend: de Fiat Uno gaf in Finland gedoe omdat Uno daar sukkel betekent, met de Ford Pinto – in Portugal Ford Klein Lulletje – moet je niet bij je eerste date aankomen en de Rolls Royce Silver Mist ging in Duitsland letterlijk en figuurlijk de mist in om dat ‘mist’ bij onze Oosterburen ‘mest’ is.

De Fiat Sukkel en de Ford Klein Lulletje

Bel je dealers

Maar wat moet je dan als autofabrikant doen om dit soort kostbare ellende te voorkomen? Dat is eigenlijk heel simpel: doe voorafgaand aan de introductie een linguïstische check. Dat is een mooi woord voor: bel even al je dealers in je exportlanden en vraag of de nieuwe naam misschien een vunzige betekenis heeft. Dus als Mitsubishi besluit om zijn nieuwe terreinwagen de Pajero te noemen, dan is één telefoontje naar de Spaanse dealer voldoende om te horen dat dat niet kan omdat Pajero in Spaanse straattaal ‘rukker’ betekent. Alleen dat telefoontje is blijkbaar nooit gepleegd.

De Mitsubishi Rukker

Vunzige merken geweigerd

Maar de autofabrikanten krijgen gelukkig hulp: ook het Europese merkenbureau werkt mee om de smerige namen er uit te vissen. Immers, bij elke nieuwe Europese aanvraag voor een merkregistratie wordt gekeken of de naam niet een vunzige of onbetamelijke betekenis heeft in één van de vele Europese talen. Betekent het merk ergens in Europa iets smerigs, dan krijg je geen registratie.

Subaru F*cks. Foto © Subaru. Wij gebruiken het * om een strenge spam-filter te omzeilen

Hyundai K*t

Zo liep het Koreaanse Hyundai vorig jaar tegen een weigering aan van de Europese merkregistratie van het merk Kona, de naam van een nieuwe Hyundai SUV. Cona (met een C) betekent volgens het merkenbureau in Portugal ‘k*t’ en de gelijkenis in klank tussen Kona en Cona is voor het merkenbureau voldoende om de registratie te weigeren.

Hyundai K*t

Op de koop toe

Overigens lijkt Hyundai zich daaraan niet te storen, want de Hyundai K*t rijdt gewoon overal in Europa rond. Mogelijk was er geen weg meer terug – de Hyundai Cona werd al in 2017 geïntroduceerd –  maar het kan ook zijn dat de Koreanen denken: OK, dan is het in één land k*t, maar als het in de 27 andere landen gewoon lekker klinkt, dan nemen we dat maar op de koop toe. En daar valt ook wat voor te zeggen.

Bas Kist

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Adformatie