Voordeel bekendheid

Hoe ruim die bescherming van een bekend merk kan zijn, wordt nog eens duidelijk uit het conflict dat Tchibo had met de eigenaar van een rood beeldmerk, dat aangevraagd is als Europees merk, ook voor koffie. Terwijl er toch flinke verschillen bestaan tussen beide logo’s, lukte het Tchibo de registratie van het rode logo te verhinderen. Dat is het voordeel als je merk bekend is. Maar die bekendheid moet je dan overigens wel eerst bewijzen.

Het recht op een koffieboon
Links het geregistreerde Europese merk van Tchibo, rechts het logo dat geen Europese registratie krijgt

 

Goed op orde

En op dat front bleek Tchibo zijn dossiers goed op orde te hebben. De Duitsers wisten duidelijk en geordend bewijsmateriaal te produceren, waaruit het langdurige en intensieve gebruik van hun eigen logo duidelijk werd. Ook konden ze laten zien dat er enorme marketinginvesteringen in het merk zijn gedaan en overlegden ze marktonderzoeken waaruit de bekendheid van het logo naar voren komt.

Koffieboon
Tchibo wist zeer compleet en relevant bewijs van gebruik en bekendheid te produceren

 

Associatie voldoende

Als je dan eenmaal die bekendheid in één EU-land hebt aangetoond, dan is een inbreuk relatief snel aangetoond. Als bekend merk hoef je voor een inbreuk namelijk geen verwarringsgevaar meer aan te tonen. Het is voldoende als je laat zien dat het ene merk de gedachte oproept aan het andere, dat de consument de merken met elkaar associeert. En daarvan is hier volgens het Europese Merkenbureau EUIPO sprake. Het publiek zal volgens EUIPO een link leggen tussen de beide merken. Het rode merk profiteert zo van de bekendheid van het Tchibo-merk en daarom is het een merkinbreuk.

Zorg voor dossieropbouw

Nu kun je zeggen: is dat nu zo bijzonder, dat je je bewijzen zo goed op orde hebt? Ja, best wel. In oppositieprocedures komt het regelmatig voor dat een gewonnen zaak toch sneuvelt, alleen omdat de merkhouder het niet voor elkaar krijgt voldoende relevant bewijs te produceren. En het zijn niet de kleinste merkhouders die hier de mist in gaan. Een belangrijke regel voor elke merkhouder is dan ook: zorg dat je een goed dossier opbouwt met bewijs van gebruik en reputatie van je belangrijke merken. Dat kan soms heel goed van pas komen.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.