Nauwelijks gelijkenis
EUIPO vindt de merken APPLE en EPPLA eigenlijk nauwelijks lijken. Het feit dat beide merken bestaan uit vijf dezelfde letters, waarvan er bovendien drie op dezelfde plaats staan, kan dat niet veranderen. Juist het wisselen van de begin- en de eindletter zorgt voor een flink verschil, visueel en in klank, aldus EUIPO.
Associatie met appel
Maar de belangrijkste reden om de oppositie af te wijzen, haalt EUIPO uit de betekenis van het merk APPLE. Dit merk wordt door de consument natuurlijk onmiddellijk geassocieerd met het beeld van een appel, zo stelt EUIPO, terwijl het woord EPPLA geen enkele betekenis heeft. Dit begripsmatige verschil tussen APPLE en EPPLA weegt volgens EUIPO zwaarder dan de (geringe) visuele en klank-gelijkenis tussen de merken. Ondanks de grote bekendheid en reputatie van APPLE is er dus geen verwarringsgevaar of associatie en dus geen inbreuk, zo meent het merkenbureau. Overigens grappig te zien hoe de betekenis van je merk in zo’n geval in je nadeel kan werken.
Klinkerwissel
Maar al met al toch verrassend dat deze enkele klinker-wissel voldoende is om de merkinbreuk op het wereldbekende APPLE-merk af te wijzen. EPPLA, als merk voor tablets? Ik kan er niet helemaal bij. Misschien is het dan niet verwarrend, maar het wekt op zijn minst toch wel een associatie met APPLE op. Dat zou voor een groot merk als APPLE voldoende moeten zijn.
Bekende merken husselen
APPLE is overigens niet het eerste merk dat zijn neus stoot bij een ‘merken-hussel’. Zo lukte het eerder Nokia niet het merk Aikon te stoppen en moet G-STAR het merk GRSTA naast zich dulden. Bekende merken husselen, een goed recept voor geslaagde namaak?
Dit artikel werd eerder geplaatst op Adformatie.