Inbreuk

Op 17 mei bepaalde het Europese merkenbureau EUIPO – weinig verrassend – dat Protenella veel te dicht in de buurt komt bij Proteinella. Beide merken worden gebruikt voor voedingssupplementen en dus is dat een merkinbreuk.

Protenella
Protenella van het Slowaakse Star Trek lijkt teveel op oudere woordmerk Proteinella van Healthyco

 

Ook oppositie Nutella

Uit het dossier van EUIPO blijkt dat er nog een tweede oppositie tegen de registratie van Protenella was ingediend: uiteraard door Ferrero, de eigenaar van het wereldbekende merk Nutella. Het logo van Protenella is natuurlijk ook niet meer dan een kopie van dat van Nutella. Stel dat Proteinella geen succes had gehad met zijn oppositie, dan had Nutella de zaak daarna wel gewonnen. Maar goed, dat hoeft nu niet meer, Proteinella heeft de kooltjes al voor Nutella uit het vuur gehaald. Protenella krijgt geen registratie.

Nutella Protenella
Nutella stond ‘in de wacht’ met een tweede oppositie

 

Graantje meepikken

Maar dan blijf je toch een beetje zitten met de vraag waarom Nutella het überhaupt toestaat dat een bedrijf als Healthyco op de markt is met een pot chocoladepasta met de naam Proteinella! Zou die extensie Ella niet voldoende zijn om een link te leggen tussen Nutella en Proteinella? Probeert Proteinella hier niet gewoon een graantje mee te pikken van de reputatie van Nutella? Vooralsnog lijkt Ferrero geen stappen te nemen. Opvallend.

Potten

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.