Verwarring?

Gevaar voor verwarring? Maar een auto is toch geen spelcomputer? Dat klopt, maar het zit toch allemaal dichter bij elkaar dan je denkt, zo stelt Mercedes. Volgens de autofabrikant is het Mercedes-merk tegenwoordig ook bekend om zijn groeiende connecties met software- en (game) computermerken. Zo ontwikkelt Mercedes samen met het softwarebedrijf NVIDIA software voor zelfrijdende auto’s. Ook heeft het bedrijf sponsorrelaties met fabrikanten van videogames, waarin Mercedesauto’s en het ster-logo te zien zijn. Al met al toch verwarrend voor de consument, zo meent Mercedes.

Lenovo Legion

 

Verwateren

Maar zelfs als er geen verwarringsgevaar zou zijn, blijft Mercedes bij zijn bezwaren tegen het Lenovo-merk. Gebruik van zo’n sterk gelijkend ster-logo – ook al is het voor andere producten – zorgt er voor dat de beschermingsomvang van ons bekende Mercedes-logo zal afnemen en zal verwateren, aldus Mercedes.

 

Moeilijk voorspellen

Ik vind het moeilijk te voorspellen welke kant dit op gaat. Het gaat hier om Amerikaans (merken) recht en dat zit toch net weer wat anders in elkaar dan het Europese recht. Maar door een EU-bril bekeken zou ik zeggen dat dat verwarringsgevaar misschien toch een brug te ver is. Daarvoor is het verband tussen een computer en een auto toch wat vergezocht.

Kan vriezen kan dooien

En gevaar voor verwatering? Verliest het Mercedes-merk aan kracht door gebruik van een enigszins gelijkend merk voor een computer? Zou kunnen, die Mercedes-ster is natuurlijk wel wereldberoemd. Maar aan de andere kant: dat Legion-logo zit ook nog wel op enige afstand. De punten van de ster wijzen  een andere kant op, de punten prikken in een dikkere cirkel en het logo wordt voornamelijk samen met het woord Legion gebruikt. Ik denk dat ik maar voor de enigszins laffe 50-50 inschatting kies: kan vriezen en kan dooien.

Bas Kist

Bas Kist is mede-oprichter van Merkenbureau Chiever. Hij schrijft regelmatig artikelen over merken- en auteursrecht in de Volkskrant en Adformatie. Daarnaast is hij docent bij de European Institute for Brand management EURIB.