‘SENSATION DRIVEN’ MERKREGISTRATIES

Het rapport, dat eind januari werd gepubliceerd, is onderdeel van een groter onderzoek naar ‘sensation-driven’ merkregistraties. We kennen het ook in Europa: elke hype – of het nu een vrolijke gebeurtenis is of een rampzalig incident – veroorzaakt grote drukte bij de merkenregisters, van Je Suis Charly tot Maxima en van MH17 tot Covfefe.

519 KEER COVID

Enige details uit de Amerikaanse studie: in de US zijn 519 merken met het woord-element ‘Covid’ aangevraagd. Nog eens 121 merken bevatten het woord ‘quarantine’, 62 merken de woorden ‘social distancing’ en 54 het woord ‘coronavirus’. In totaal 16 merken hebben de term ‘Six Feet Apart’ in zich en 10 merken ‘Shelter in Place’.

EU EN BENELUX?

En hoe gaat het hier eigenlijk? Een snelle check laat zien dat het EU-register ‘slechts’ 60 merken met het element Covid kent. In het Beneluxregister is het helemaal armoe troef: 5 merken met Covid en een zoekopdracht naar ‘anderhalve meter’ levert al helemaal niets op. Blijkbaar ziet niemand hier commercieel brood in Anderhalve Meter Bier, Anderhalve Meter Worst of andere ongein. Dat was 20 jaar geleden met die hypes wel anders. Zo was de ophef over de introductie van de nieuwe liefde van onze kroonprins in 1999 in de Benelux goed voor enige tientallen Maxima-merkregistraties.

MAXIMA VERVALLEN

Maar wat kun je nu verwachten van al deze sensation driven-merkregistraties? Ik vrees weinig. Succesverhalen zijn mij niet bekend. Rond de eeuwwisseling stond de merkregistratie Maxima voor cosmetica en kleding te koop voor 500.000,- gulden. Een koper heeft zich nooit gemeld en de registratie is inmiddels vervallen.

Bas Kist